Hogyan érinti a státusztörvény a gyermekvédelemben dolgozókat?
Mindenki előtt ismert, hogy az országgyűlés elfogadta a pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvényt (ami leginkább státusztörvényként híresült el, írásunkban is így hivatkozunk rá). A jogszabály egyes rendelkezései már hatályba léptek, míg más rendelkezései 2024. január 1-től élnek majd.
A státusztörvény nemcsak a köznevelésben dolgozókat érinti azonban: egyes, főleg a bérezéssel kapcsolatos rendelkezéseit a gyermekvédelemben is alkalmazni kell. Alábbiakban ezt foglaljuk össze, zömmel a törvény 2024. január 1-jén hatályos állapotát alapul véve.
Kiket érint a státusztörvény?
A státusztörvényt a Gyvt. 15. § (10b) és (10c) bekezdésében foglaltak szerint kell alkalmazni a Gyvt. hatálya alá tartozó intézményben pedagógus-munkakörben foglalkoztatottakra.
Kizárólag az ezekben a munkakörökben foglalkoztatottakra kell alkalmazni a státusztörvény egyes rendelkezéseit, az itt fel nem sorolt munkaköröket egyáltalán nem érinti a módosítás.
Melyek a pedagógus-munkakörök?
A gyermekvédelmi szakellátási intézményekben, valamint a javítóintézetekben az alábbi munkakörök tartoznak az ún. pedagógus-munkakörök közé:
- nevelő
- fejlesztőpedagógus
- gyógypedagógus
- pszichológus
- nevelőszülői tanácsadó
- javítóintézeti utógondozó
- szakoktató
- nevelőszülői hálózat szakmai vezetője
- gyermekotthon vezető
- otthonvezető javítóintézetben
- gyermekvédelmi szakértői bizottság családgondozója
- örökbefogadási tanácsadó
Átalakul-e a közalkalmazotti jogviszony január 1-jével?
A gyermekvédelmi dolgozókat a jogállás megváltozása nem érinti, a közalkalmazotti jogviszonyuk nem szűnik meg, nem lesznek ún. köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban állók.
A státusztörvény mely rendelkezéseit kell alkalmazni a Gyvt. hatálya alatt?
A Gyvt. 15. § (10b) és (10c) bek.-e sorolja fel azokat a rendelkezéseket, amelyeket a státusztörvényből alkalmazni kell. Mivel párhuzamosan a Kjt. egyes rendelkezései is kiterjednek a pedagógus-munkakörökben foglalkoztatottak előmeneteli és illetményrendszerére, a Kjt. vonatkozó, alkalmazandó rendelkezéseit is a Gyvt. rögzíti.
Ezek pedig a következők (a felsorolás alatt részletezzük, mit tartalmaznak az egyes rendelkezések):
A státusztörvény 96. § (1) bek., 97. § (1)–(2) és (4)–(8) bek., 98. § (1)–(2), (6) és (8) bek., 104. § (3) és (4) bek., 159. §, 160. § (2) és (6) bek., továbbá 45. § (7) és (8) bek., valamint 94. § (8) és (9) bek.
A Kjt. előmeneteli és illetményrendszerre vonatkozó szabályai közül a Kjt. 66. § (2) bekezdését, 67. §-át, 69. §-át, 70. §-át, 72. §-át, 74. §-át, 75. §-át, 77. § (1) és (2) bekezdését, 78. §-át, 78/A. §-át, 79. §-át és 79/A. §-át kell alkalmazni.
A státusztörvény alkalmazandó rendelkezései:
96. § - Az előmenetel
A törvény biztosítja a pedagógus-munkakörben foglalkoztatottak számára a pedagógus életpályán való előmenetel lehetőségét.
(Megjegyezzük, hogy az előmenetel nyomait sem látni a szabályozásban. Megszűnnek a kategóriák és a soros előrelépés, garantált bérnövekedéssel legfeljebb akkor számolhatnak a dolgozók, ha az egyes fokozatokhoz tartozó illetménysávok legkisebb összege emelkedik.)
97. § - A pedagógus fokozatok
A pedagógus munkakörben foglalkoztatott az általa megszerzett legmagasabb, a munkakör ellátásához előírt iskolai végzettség, valamint állam által elismert szakképesítés, szakképzettség, továbbá a nevelő, oktató munkája ellátásához közvetlenül kapcsolódó, azt közvetlenül segítő doktori cím, tudományos fokozat, valamint akadémiai tagság, szakmai gyakorlat, publikációs tevékenység, minősítő vizsga és a minősítési eljárás keretében elnyert minősítés alapján
- a) Gyakornok,
- b) Pedagógus I.,
- c) Pedagógus II.,
- d) Mesterpedagógus,
- e) Kutatótanár
fokozatokat érheti el.
A Pedagógus I. fokozat megszerzése kötelező. A Mesterpedagógus, valamint Kutatótanár fokozatok megszerzése a munkakörbe nem tartozó, végrehajtási jogszabályban meghatározott további szakmai feladatok vállalása mellett, a feladathoz kapcsolódóan határozatlan vagy határozott időre szólóan lehetséges.
A szakmai gyakorlatként figyelembe vehető időket végrehajtási rendelet határozza meg.
A minősítés végrehajtási jogszabályban meghatározott minősítő vizsgán, minősítési, vagy pályázati eljárásban való részvétellel történik. A minősítés során a pedagóguskompetenciákhoz kapcsolódó indikátorok alapján minősítő bizottság értékeli a pedagógus tevékenységét. A minősítő bizottság a pedagógus teljes körű tevékenységét, különösen a végrehajtási rendeletekben és a pedagógus munkaköri leírásában megfogalmazott kötelezettségek teljesítését vizsgálja.
Ha a gyakornok a megismételt minősítő vizsgán „nem felelt meg” minősítést kapott, jogviszonya a törvény erejénél fogva a minősítő vizsga vagy a megismételt minősítési eljárás eredményének közlését követő hónap első napján megszűnik.
A sikeres minősítés alapján a pedagógus munkakörben foglalkoztatottat a sikeres minősítésről kiállított okirat dátumát követő január 1-jén vagy szeptember 1-jén kell előre sorolni a következő fokozatba.
98. § - A havi illetmény
A munkáltató a foglalkoztatott havi illetményét a fenti fokozata alapján az a) pontban foglalt összegben vagy a b)–e) pontok szerinti illetménysávokon belül állapítja meg:
A havi illetmény összege
- a) Gyakornok esetén: a Kormány által rendeletben megállapított összeg,
- b) Pedagógus I. esetén 410.000 Ft-tól 1.065.000 Ft-ig terjedhet,
- c) Pedagógus II. esetén 430.000 Ft-tól 1.135.000 Ft-ig terjedhet,
- d) Mesterpedagógus esetén 520.000 Ft-tól 1.365.000 Ft-ig terjedhet,
- e) Kutatótanár esetén 640.000 Ft-tól 1.470.000 Ft-ig terjedhet.
A Gyakornok fokozathoz tartozó havi illetmény összege a 2024. évben 440 000 forint. A havi illetmény ennél kevesebb nem lehet.
A munkáltatói jogkör gyakorlója e keretek között az alábbi szempontok mérlegelése alapján állapítja meg a havi illetményt:
- a szakmai gyakorlati idő mértéke,
- a munkakör ellátásához a besorolás alapjául szolgáló iskolai végzettség, szakképesítés, szakképzettség melletti, a kinevezésében feltüntetett további, munkakörében hasznosítható szakképesítés, szakképzettség idegennyelv-ismeret megléte,
- a munkaköri feladatokon túl önkéntesen vállalt többletfeladatok, ideértve, ha a köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban állót több köznevelési intézményben vagy több feladatellátási helyen foglalkoztatják,
- munkakörében végzett tevékenységéhez kapcsolódó, a fenntartó vagy a köznevelésért felelős miniszter által adott elismerés megléte,
- a felelős gazdálkodás eredményeképp a munkáltató rendelkezésre álló forrás összege,
- a pedagógus által tanított tantárgyak száma,
- a pedagógus munkakör munkaerőpiaci szempontból történő betölthetőségének lehetősége.
Az egyházi és magán fenntartású intézmény a havi illetményt az adott illetménysáv felső határánál magasabb összegben is megállapíthatja.
104. § - Célfeladat, céljuttatás
A munkáltató a munkakörbe tartozó feladatokon kívüli, célhoz köthető feladatot állapíthat meg, amelynek teljesítése a munkakör ellátásából adódó általános munkaterhet jelentősen meghaladja (a továbbiakban: célfeladat). A célfeladat eredményes végrehajtásáért céljuttatás jár. Céljuttatás nem állapítható meg óradíjjal ellentételezett feladat ellátásáért.
159. § - Átmeneti rendelkezések a besoroláshoz és illetmény megállapításhoz
Aki 2023. december 31-éig az Nkt. 64. § (4) bekezdés a)–e) pontja szerinti valamely fokozatot elérte, a 97. § (1) bekezdése szerinti, az Nkt. 2023. december 31-én hatályos 64. § (4) bekezdés a)–e) pontjában foglalt fokozattal azonos fokozatba kerül besorolásra.
A havi illetmény, munkabér nem lehet kevesebb, mint az érintett 2023. december 31. napján érvényes
a) pótlékok nélküli illetményének, munkavállalók esetén alapbérének és
b) a köznevelési szakmai ágazati pótlékának
együttes összege azzal, hogy annak az érintettnek, akinek a havi illetménye, munkabére a 157. § (10) vagy a (13) bekezdés szerint lett megállapítva, az így megállapított illetménye szerinti összegnél nem lehet kevesebb.
157. § [Átmeneti rendelkezések a jogviszonyok átalakulásához kapcsolódó eljáráshoz]
Mivel a jogviszony nem alakul át, a 157. § rendelkezéseit túlnyomó részt nem kell alkalmazni, de az alábbiakat igen:
A garantált illetmény (pótlékok nélküli illetmény, munkavállalók esetén alapbér) és az ágazati szakmai pótlék együttes összege nem lehet kevesebb
- a) Gyakornok esetén 400.000 forintnál,
- b) Pedagógus I. esetén 410.000 forintnál,
- c) Pedagógus II. esetén 430.000 forintnál,
- d) Mesterpedagógus esetén 520.000 forintnál,
- e) Kutatótanár esetén 640.000 forintnál.
Ezt a rendelkezést 2023. november 1-jétől kell alkalmazni azzal, hogy a kinevezési okmány módosítását vagy a munkaszerződés módosítását 2023. szeptember 15-ig közölni kell. Az illetmény 2023. július 1-jéig visszamenőleg jár az érintettnek.
Az így megállapított illetmény alapján a 2023. július 1. és 2023. november 1. napja közötti illetménykülönbözetet a munkáltató 2023. december 10-éig fizeti ki.
160. § - Átmeneti rendelkezés a jogviszony tartalmához
Az a pedagógus, akinek esetében 2024. január 1-jén az öregségi nyugdíjkorhatár eléréséhez öt évnél rövidebb idő van hátra, vagy 2024. január 1-je előtt jogszabály alapján életkorára tekintettel a pedagógus-továbbképzésben való részvétel alól mentesült, pedagógus-továbbképzésben történő részvételre nem kötelezhető.
Nem vonatkozik a minősítési kötelezettség arra a pedagógus-munkakörben, valamint pedagógiai szakértő, pedagógiai előadó munkakörben foglalkoztatottra, aki a 2024/2025. tanév végéig eléri a rá vonatkozó öregségi nyugdíjkorhatárt.
45. § (7) bek. – Csökkentett munkaidő
Az öregségi nyugdíjkorhatárt öt éven belül elérő, pedagógus-munkakörben legalább húsz év szakmai gyakorlattal rendelkező pedagógus választása szerint a törvény felhatalmazása alapján kiadott kormányrendeletben meghatározott feltételekkel az általa meghatározott mértékű, de legalább a teljes munkaidő huszonöt százalékát elérő csökkentett munkaidőben dolgozhat azzal, hogy havi illetménye a munkaidő-csökkentés mértékének ötven százalékával csökken.
94. § (8) – Alkotói szabadság
A legalább Pedagógus II. fokozatot elért pedagógus tízévenként – tudományos kutatáshoz, vagy szakmai továbbképzésen való részvételhez – legfeljebb egy évi fizetés nélküli szabadságot (a továbbiakban: alkotói szabadság) vehet igénybe. Ha az alkotói szabadságot a pedagógus egy évnél rövidebb időtartamra kérte, az nem hosszabbítható meg és a fennmaradó rész későbbi időpontban nem vehető igénybe. Az alkotói szabadság időpontja a munkáltató döntése alapján június 15. és augusztus 31. között kezdődhet.
A foglalkoztatott az alkotói szabadságot annak kezdete kérelmezett időpontját megelőzően legalább három hónappal korábban írásban köteles bejelenteni. A fizetés nélküli szabadság annak lejáratakor, vagy – tényleges önkéntes tartalékos katonai szolgálatteljesítés tartamára szóló fizetés nélküli szabadságot kivéve – a foglalkoztatott által megjelölt időpontban, de legkorábban a szabadság megszüntetésére irányuló jognyilatkozat közlésétől számított harmincadik napon szűnik meg.
A Kjt. alkalmazandó rendelkezései:
A közalkalmazottak jogállásáról szóló törvénynek az előmeneteli és illetményrendszerre, minősítésre vonatkozó rendelkezései közül az alábbiak alkalmazhatóak:
- 66. § (2) bek. – illetménynövekedés
- 67. § - illetménykiegészítés
- 69. § - illetménypótlék
- 70. § - vezetői pótlék
- 72. § - pótlék egészségkárosító kockázatok miatt
- 74. § - idegennyelvtudási pótlék
- 75. § - pótlék Vhr.-ben, kollektív szerződésben
- 77. § (1) és (2) bek. – keresetkiegészítés
- 78. § - jubileumi jutalom
- 78/A. § - állam készfizető kezessége
- 79. § - munka- és formaruha
- 79/A. § - illetmény kifizetéséhez kapcsolódó költségek átvállalása
Mivel itt a szabályozás érdemben nem változott, eltekintünk ennek részletes ismertetésétől.
Ami a gyermekvédelmi dolgozóra nem vonatkozik
A státusztörvény néhány olyan, elhíresült rendelkezése, amelyet nem kell alkalmazni a Gyvt. hatálya alatt:
- a státusztörvény szerinti teljesítményértékelés nem alkalmazható,
- a munkáltató a saját szervezeti egységeként működő más intézmény feladatellátási helyén történő munkavégzésre nem utasíthat úgy, hogy az nem minősül kiküldetésnek (az Mt. munkaszerződéstől eltérő foglalkoztatásra vonatkozó szabályait kell alkalmazni továbbra is),
- a fegyelmi eljárás továbbra is kollektív szerződés által meghatározott keretek között lehetséges,
- a munkaidőre, pihenőidőre a Kjt. és a 257/2000. Korm.r. szabályait kell alkalmazni.
Melyek a munkaidő, pihenőidő új szabályai?
A munkaidő, pihenőidő, a szabadság szabályai nem változtak. Továbbra is az Mt., a Kjt., illetve a Kjtvhr. (257/2000. Korm.r.) szerint kell eljárni.
Milyen speciális szabályok vonatkoznak még a pedagógus munkakörben dolgozókra?
Egyes speciális szabályok január 1-től átkerülnek a 257/2000. Korm.r.-be.
A Gyvt. hatálya alá tartozó intézményben pedagógus munkakörben foglalkoztatott személy munka- és pihenőidejére, valamint előmeneteli rendszerére a pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény végrehajtásáról szóló 401/2023. (VIII. 30.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Púétv. vhr.) 29. §-ában, 30. §-ában, 36. §-ában és V. Fejezetében foglaltakat – a Kjtvhr. 9/B–9/H. §-ban foglalt eltérésekkel – alkalmazni kell.
Ezek a rendelkezések szabályozzák:
- a csökkentett munkaidőre,
- a munkaidő-kedvezményre,
- az alkotói szabadságra,
- a pedagógus életpályára és besorolásra vonatkozó részletszabályokat.
Kell-e és miről kell tájékoztatni a pedagógus munkakörben foglalkoztatottakat?
Mivel a Gyvt. hatálya alá tartozó pedagógusok jogviszonya nem alakul át, azt a tájékoztatást, amelyet a köznevelésben dolgozók szeptember 15-ig kellett, hogy megkapjanak, és amely alapján eldönthették, továbbra is ott kívánnak-e dolgozni vagy elutasítják a jogviszony átalakulását, a gyermekvédelemben dolgozóknak nem kellett megkapniuk.
Amennyiben a pedagógus munkakörben dolgozó garantált illetményének és szakmai pótlékának együttes összege nem éri el a Státusztv.-ben meghatározott összegeket (ld. fent), szeptember 15-ig kellett tájékoztatást kapnia kinevezésének módosításáról és az illetménykülönbözet kifizetéséről.
Minden egyes közalkalmazottra vonatkozik a Munka törvénykönyvének a munkáltató írásbeli tájékoztatására vonatkozó rendelkezése, amely szerint a jogviszony létesítésekor egy sor kérdésről tájékoztatást kell kapnia, mint például a napi munkaidő tartamáról, a hét azon napjairól, amelyekre munkaidő osztható be, a beosztás szerinti napi munkaidő lehetséges kezdő és befejező időpontjáról, a rendkívüli munkaidő lehetséges tartamáról, az alapbéren túli munkabérről és egyéb juttatásról, a szabadságnapok számáról, számítási módjáról és kiadásának szabályairól, a munkahelyről stb. Ha ezek a körülmények változnak, erről a munkáltató a közalkalmazottat legkésőbb a változás hatálybalépésének időpontjában írásban tájékoztatja. Nem terheli a munkáltatót tájékoztatási kötelezettség, ha a tájékoztatást jogszabályi hivatkozással adta meg. Mivel január 1-től lesz változás ezen körülményekben (legalább az illetményt illetően, vagy ha jogszabály megjelölésével adta meg a munkáltató pl. a munkaidőre vonatkozó szabályokat), a változásról legkésőbb 2024. január 1-jével kell a dolgozókat tájékoztatni.
dr. Schnider Marianna SZTDSZ - SzMDSz alelnök