Mi legyen a beragadt szabadsággal?
Évek óta egyre több szociális intézménynél probléma, hogy a létszámhiány miatt nem tudják kiadni a dolgozókat megillető éves szabadságot. Mi a teendő ilyenkor és mit tehetnek a dolgozók?
Évek óta egyre több szociális intézménynél probléma, hogy a létszámhiány miatt nem tudják kiadni a dolgozókat megillető éves szabadságot. Mi a teendő ilyenkor és mit tehetnek a dolgozók?
Tagjainktól, alapszervezeteinktől folyamatosan érkeznek a munkaidő-beosztással, túlórával kapcsolatos kérdések. Mivel ez sajnos minden bentlakásos intézményben visszatérő probléma, következő posztjainkban ismét ezekkel a témákkal foglalkozunk.
Elsőként egy speciális eset: lehet-e túlórázni munkaszüneti napon vagy a munkáltatónak van igaza, és fizetett ünnepen nincs túlóra?
Mindenki előtt ismert, hogy az országgyűlés elfogadta a pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvényt (ami leginkább státusztörvényként híresült el, írásunkban is így hivatkozunk rá). A jogszabály egyes rendelkezései már hatályba léptek, míg más rendelkezései 2024. január 1-től élnek majd.
A státusztörvény nemcsak a köznevelésben dolgozókat érinti azonban: egyes, főleg a bérezéssel kapcsolatos rendelkezéseit a gyermekvédelemben is alkalmazni kell. Alábbiakban ezt foglaljuk össze, zömmel a törvény 2024. január 1-jén hatályos állapotát alapul véve.
A Miniszterelnöki Kabinetiroda 2023. 08. 07-én a kormany.hu oldalon közzétette az "Állam működésével további egyszerűsítésével összefüggő törvénytervezet" c. javaslatot, amely egyebek mellett megszüntetné a közszférában dolgozó szakszervezeti tagok tagdíjának illetményből való levonását. Az alábbiakban a javaslattal kapcsolatos, a kabinetnek megküldött véleményünket tesszük közzé:
Néhány hete a Facebookon végigsöpört egy „hír”, miszerint július 1-től változik a Munka törvénykönyve, és a munkáltató most már azonnal kirúghatja a kismamákat és a táppénzen lévőket is. Most derült ki, írják. Valóban: annak, aki átaludta az elmúlt 11 évet.
A „cikkben” idézett szabály ugyanis 2012-ben, az új Munka törvénykönyvével lépett hatályba. Csak épp nem ennyire egyszerű a dolog, mint ahogy a szép színes háttérre írt FB-posztok sugallják.
Alábbi írásunkban a bér- és illetménypótlékok főbb szabályait foglaljuk össze, a ma hatályos jogszabályi rendelkezések szerint.
2023. január 1-től jelentősen módosult a Munka törvénykönyve. Eddig négy bejegyzésünkben részleteztük a változásokat, témánként. Mai, befejező írásunkban a következő kérdések kerülnek sorra:
Mai bejegyzésünkben a következő témákat vesszük sorra a Munka törvénykönyve legutóbbi módosításából:
2023. január 1-jével jelentősen módosultak a munkáltató tájékoztatási kötelezettségére vonatkozó szabályok is.
A munkáltató legkésőbb a munkaviszony kezdetétől számított hét napon belül írásban köteles tájékoztatni a munkavállalót a munkaviszony teljesítésével kapcsolatos leglényegesebb kérdésekről.
Lényeges, hogy míg eddig 15 nap állt rendelkezésre, a módosítás értelmében már csak 7 napja van a munkáltatónak, hogy a tájékoztatást megtegye.
A tájékoztatás formája nem változott, írásban kell eleget tenni a kötelezettségnek.
2023. január 1-jével változtak a szabadságra és a szabadság kiadására vonatkozó szabályok. Az alábbiakban ezeket mutatjuk be.
2023. január 1-jével jelentősen módosult a Munka Törvénykönyve, következő bejegyzéseinkben ezeket a szabályokat foglaljuk össze. Első témánk a munkaidő.
Előrebocsátjuk, hogy a tájékoztatás nem teljes körű, az alábbiakban kizárólag azon változásokkal foglalkozunk, amelyek a szociális és gyermekvédelmi területen relevánsak lehetnek.
2022. november 30-án megjelent és december 1-jén hatályba lépett a 485/2022. (XI. 30.) Korm. rendelet a szociális ellátórendszer veszélyhelyzeti működéséről.
A Pedagógusok Szakszervezete 2022. október 14-re sztrájkot hirdetett.
A pedagógusok, oktatásban dolgozók sztrájkja melletti szolidaritás kifejezéseképp az akcióhoz más ágazatok dolgozói szolidaritási sztrájkkal csatlakozhatnak. A szolidaritási sztrájkról az alábbiakat mindenképpen tudni kell:
Korábbi összefoglalónkat frissítettük ismét, kiegészítve a „covid-pótszabadság” szabályaival is.
A szabadság kiadásának szabályai ugyan évek óta változatlanok, mégis számtalan problémát, jogsértő gyakorlatot tapasztalunk. Így év elején nem árt újra átismételni, mik a követendő előírások. Korábbi összefoglalónkat most kiegészítjük a veszélyhelyzetben érvényes szabályokkal is.
A Magyar Közlöny 2021. évi 218. számában megjelent a 663/2021. (XII. 1.) Korm. rendelet a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvénynek a szociális, valamint a gyermekjóléti és gyermekvédelmi ágazatban történő végrehajtásáról szóló 257/2000. (XII. 26.) Korm. rendelet szociális ágazatban foglalkoztatottak béremelésével összefüggő módosításáról.
A jogszabály rögzíti a szociális ágazati összevont pótlék 2022. január 1-től irányadó összegét. A pótléktábla, valamint a VKF-megállapodásban kihirdetett minimálbér, illetve garantált bérminimum ismeretében készítettük el ismét a szociális ágazat dolgozóira 2022. január 1-től vonatkozó bértáblát.
2021. október 28-án jelentek meg és november 1-jén hatályba léptek a koronavírus elleni védőoltás kötelező igénybevételéről szóló alábbi kormányrendeletek:
Az 599/2021. Korm.r. vonatkozik
Július 29-én megjelent és ma, augusztus 1-jén hatályba is lépett a koronavírus elleni védőoltás kötelező igénybevételéről szóló 449/2021. (VII. 29.) Korm. rendelet.
Az alábbiakban megpróbáljuk értelmezni a főbb rendelkezéseket.
Ma bejelentették és szinte azonnal ki is hirdették a Kormány 327/2021. (VI. 10.) Korm. rendeletét a SARS-CoV-2 koronavírus-világjárvány következményeinek elhárításában részt vevő foglalkoztatottakat megillető pótszabadságról.
Bár az utóbbi napokban a hozzánk érkező kérdések nagy része arra irányult, vajon a veszélyhelyzet meghosszabbításával megmarad-e a szociális dolgozók ingyenes utazási lehetősége, számos más fontos kérdést is érint a kormány legutóbbi döntése.
Az országgyűlés a héten döntött arról, hogy a koronavírus-járvány elleni védekezésről szóló 2021. évi I. tv. hatályát meghosszabbítja. Tehát nem a veszélyhelyzetet hosszabbította meg az országgyűlés, hanem a Kormánynak arra adott felhatalmazását, hogy a veszélyhelyzetben az Alaptörvény szerinti kormányrendeletek hatályát a törvény hatályvesztéséig meghosszabbítsa.
Bár egyesek tudni vélik, hogy a veszélyhelyzet (és így az érintett kormányrendeletek hatálya) augusztusig tart, mások szerint szeptemberig, megint mások szerint 90 napig, valójában nem lehet tudni, mikor veszti hatályát a törvény. Ugyanis nem konkrét naptári napot vagy időtartamot szabott az országgyűlés: a törvény a 2021. évi őszi országgyűlési ülésszak első ülésnapját követő 15. napon veszti hatályát. A hatályvesztés naptári napját az igazságügyért felelős miniszter annak ismertté válását követően a Magyar Közlönyben haladéktalanul közzétett egyedi határozatával állapítja majd meg.